Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruit, vegetables, nuts, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather too wide assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.
The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It, along with the supermarket, where virtually any kind of
foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its food needs for an entire week. Americans have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.
Since the 1950s fast-food and take-away restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast-food chains like McDonalds, Burger King, Arby’s and Wendy’s which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot dogs, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food in such restaurants is frequently cheaper than if one were to prepare similar food in one’s kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.
A more recent development in the American food industry has been the demand for healthier foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides’ and herbicides. This has led to the development of an “organic food” industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher. The market for organic food has nevertheless been expanding.
VOCABULARY
consumer [kən’sju:mə] — споживач
cereal [‘sɪərɪəl] — амер. блюдо з круп, злаків (напр., вівсяна каша, пластівці)
virtually [‘və:tjuəlɪ] — фактично, по суті, насправді
array [ə’reɪ] — безліч, сила-силенна, велика кількість, сукупність
proliferation [prəu,lɪfə’reɪʃ(ə)n] — поширення, розповсюдження; кількісне
зростання convenience [ken’vɪ:njəns] — зручність
dairy [‘dɛərɪ] products — молочні продукти
to expand [ɪks’pænd] — розширювати(ся); збільшувати(ся) в обсязі, в розмірах
QUESTIONS
1. What problem do American consumers face when buying food?
2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?
3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?
4. What is the secret of success of fast-food and take-away restaurants?
5. What is a more recent development in the American food industry?
Американська їжа
Американці мають ширший вибір їжі, ніж споживачі в будь-якій іншій країні. М’ясо, риба, фрукти, овочі, горіхи, злаки з різних частин країни доступні всюди протягом будь-якої пори року. Часто проблемою для споживача є не від-
сутність різних видів продуктів, а скоріше той надто великий асортимент, з якого потрібно щось вибрати. Крім того, у споживача є на вибір свіжі, заморожені, консервовані і варені або сирі продукти. В наш час фактично в усіх продуктових магазинах єширокий вибір заморожених продуктів, готових спеціально до нагрівання або приготування в мікрохвильовій печі.
Мікрохвильова піч зробила революцію в домашньому приготуванні їжі. Вона, разом із супермаркетом, де фактично є доступним будь-який вид продуктів, робить приготування їжі найефективнішим у світі за витратами часу. Сім’я може тільки один раз на тиждень зайти до супермаркету, щоб задовольнити свої потреби в продуктах на цілий тиждень. Американці мають доступ до покупок за допомогою комп’ютера, що дає їм змогу ще вдома вирішити, що купувати, і забрати потім свої покупки в магазині або замовити доставку продуктів додому.
З 1950-х років мережа ресторанів швидкого обслуговування або доставки готової їжі додому поширювалась надзвичайно швидко, спочатку в США, а потім у всьому світі. До першої мережі ресторанів швидкого обслуговування, таких як «МакДональдс», «Королівський бургер», «Арбіз і Вендіз», які пропонують сандвічі, гамбургери, картоплю-фрі, бутерброди з гарячою сосискою, піцу, млинці і смажених курчат під соусом чилі, приєдналися інші ресторани, в деяких з них пропонують мексиканську, китайську та іншу екзотичну їжу. Часто в таких ресторанах їжа дешевша порівняно з тим, якщо готувати подібну їжу на своїй кухні. Тому вся сім’я може піти в ресторан швидкого обслуговування, оскільки це зручно і вигідно.
Останнім часом розвиток американської харчової промисловості спрямований на задоволення потреб у здоровій їжі. Харчова промисловість забезпечила нині широкий вибір молочної продукції і м’яса з низьким вмістом жирів. Випускають навіть сири і морозиво з низьким вмістом жирів. Зростає споживання овочів, фруктів і злаків. Ще однією вимогою часу стали продукти, вирощені і вироблені без добрив, пестицидів і гербіцидів. Це привело до розвитку промисловості «екологічно чистої їжі». Звичайно, вартість екологічно чистої їжі суттєво вища. Проте ринок екологічно чистої їжі розширюється.